پل ورسک


پل ورسک در ارتفاعات روستاي به همين نام در شهر ساوود کوه (منطقه مازندران) واقع شده است و پس از حدود دو سال کار در سال 1937 افتتاح شد و در طول جنگ دوم جهان نام " پيروزي »(پيروز).


رزرو تور


 


اين بنا که از جمله شاهکارهاي مهندسي و پل هاي استراتژيک ايران به حساب مي آيد ، در ارتفاع 110 متري از کف دره با دهانه 66 متر ساخته شده است. اين ساخت و ساز با نماي آجري با ملات سيماني ، ماسه اي و آجر و با وسايل ابتدايي مانند ديناميت و دريل دستي ساخته شده است و در ساخت آن از زره استفاده شده است.


 


پل ورسک در طول جنگ جهاني دوم شاهد بسياري از حوادث حاشيه اي بود. در حال حاضر قطارهاي Tehr?n-S?ri-Tehr?n-Gorg?n و همچنين قطارهاي باري و کساني که سوخت دارند از اين پل عبور مي کنند.


 


اکنون اين ساخت و ساز تاريخي که در بخش رکاب هاي بالاي 61 متر در کتاب رکورد هاي گينس گنجانده شده است و همچنين از اهميت ويژه اي در صنعت حمل و نقل برخوردار است نيز از جاذبه هاي گردشگري محسوب مي شود؛ پلي که افسانه ها و داستان هاي زيادي در آن وجود دارد.


دومين پل راه آهن مرتفع ، پل قوس ورسک در سال 1936 در زمان امپراتوري رضا شاه پهلوي ساخته شد. زمين دشوار به 55 تونل در مسيري 309 مايل (497 کيلومتر) نياز داشت. جعل موقت فولاد در زير پل باقي مانده است - احتمالاً براي تسهيل نگهداري آينده قوس.


 


طبق اطلاعات ويکي پديا ، اين پل عمدتاً توسط آلمانها در جنگ جهاني دوم با رهبري مهندس اتريشي به نام والتر اينگر ساخته شده است. در زير اين پل بنايي يادبود ساخته شده است که به ياد همه کارگران ساختماني که در جريان ساخت پل ورسک و تونل هاي مجاور آن جان خود را از دست داده اند ، ساخته شده است. مهندس ارشد ، والتر اينگر اتريشي که مي خواست پس از مرگ در منطقه ورسک دفن شود ، نيز در اين مکان دفن مي شود. همچنين در زير اين پل يک تونل زيرزميني قرار دارد که قطارها پس از عبور از پل از آن عبور مي کنند و به تدريج در ارتفاع قبل از حرکت به ايستگاه قطار مي روند. در طول جنگ جهاني دوم به عنوان پل پيروزي يا پل پيروزي شناخته مي شد. در جريان جنگ از رضا شاه از هيتلر خواسته شد كه تمام تونل ها و پل ها از جمله پل ورسك را در خطوط ريلي ايران منفجر كند تا تأخير در انتقال كالاها و نيروهاي تقويت كننده براي روس ها انجام شود. وي علاوه بر اين قول داد كه پس از پيروزي آلماني ها در جنگ ، چنين ساختارهاي تخريب شده را جايگزين و بازسازي كند. رضا شاه درخواست را رد كرد.


 


اين دهانه در ورسک ولسوالي سوادکوه واقع در استان مازندران واقع شده و در آن شبکه شبکه ريلي ايران در شمال ايران که به تهران و منطقه درياي خزر وصل مي شود ، خدمت مي کند. اين منطقه در منطقه ورسک مازندران و بخش سواد کوه در 85 کيلومتري جنوب قائمشهر واقع شده است و دو کوه را در منطقه عباس آباد به هم متصل مي کند. اين پل يکي از شاهکارهاي شرکت مهندسي دانمارک کامپاکس است (متشکل از مهندسين آلماني و اتريشي). به طور متوسط ??قطارها روزانه 4 بار از روي پل عبور مي کنند.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

guanggaodaohangye روزگار غريب دانلود آهنگ جديد Lauren Shawn Serialha Lisa Michelle Joey Kate